Výtvarno: Kresba / Jednobarevné techniky – Tužky Conté
Černé tužky Conté dávají méně subtilní linie než uhel nebo tužka, ale jsou výborné pro výrazné efekty. Tužky Conté se vyrábějí z přírodních hlinek, které jsou smíchány s pojidlem, takže nejsou tak křehké jako uhel a jsou schopny vytvořit syté černé plochy, protože se jejich pigment udrží na papíru mnohem lépe. Kresby tužkou Conté není třeba většinou fixovat, protože se tolik nerozmazávají, ale je obtížné úplně vygumovat chybně nakreslená místa. Hnědé a červenohnědé tužky vytvoří mnohem jemnější efekty, a snad právě proto jsou pro kresbu příjemnější než černé – v dějinách výtvarné tvorby se červenohnědé pigmenty užívaly s oblibou pro kreslení portrétu a postavy.
Kresbu červenohnědou tužkou provádíme nejčastěji na lehce barevné tónovaném papíře, většinou teple krémovém nebo světle hnědém, který zvýrazňuje sytost barev. Pro velmi kontrastní kresbu můžeme použít černou tužku Conté na šedém nebo modrém papíře, který sám o sobě tvoří střední tóny. Pak lze provést takovou kresbu jen pomocí tmavých a středních tónů, ale tradičně se ještě nejsvětlejší místa zvýrazní bílou tužkou, takže vzniká trojbarevný efekt – tedy trois couleurs. Je to jedinečná technika k vytvoření stínovaných tvarů, používali ji s oblibou už staří mistři ke studiím aktů. Plochy papíru na středně tónovaných místech zůstávají nepokreslené, zatímco světlých a tmavých tónů dosáhneme pomocí bílé a černé (nebo červenohnědé a hnědé) tužky Conté. Tak lze dosáhnout velmi subtilních a krásných výsledků.
STRUKTURA PAPÍRU
Podobně jako při kreslení uhlem hraje struktura papíru důležitou roli ve výsledném vzhledu práce i v tomto případě, ale tentokrát platí, že čím hladší je papír, tím tmavší jsou stopy při kreslení. Na drsném povrchu, jako je například přírodní papír na práci pastelem, nebo středně drsném akvarelovém papíru zanechává tužka Conté stopy, které jsou plné drobných bílých plošek prosvítajícího papíru; ty můžeme samozřejmě využít při lehké nebo středně tónované kresbě.