Výtvarno: Kresba / Co je to kresba a proč se učit kreslit?
Není vůbec snadné říci, co je to vlastně ,,kresba“, protože obsah tohoto slova je velmi široký a zahrnuje nejrůznější činnosti. Jednoduše lze vyjádřit, že se jedná o vytvoření jakékoli stopy na listu papíru a v tomto smyslu je to ta nejzákladnější ze všech lidských činností. Už malé děti se baví tím, že sotva se u nich vyvinou přiměřené manuální schopnosti a jsou s to udržet v ruce nástroj, dělají tužkou nebo pastelkou různé klikyháky dávno před tím, než chápou, proč jsou vlastně na světě, který vidí kolem sebe.
Toto potěšení z linií a stop vytvořených rozličnými kreslicími nástroji je velmi důležitý faktor v kresbě samé, a zejména v práci jakéhokoli umělce – moderní švýcarský malíř a kreslíř Paul Klee popisoval své kreslení jako „procházku pomocí linie“. Ale pro většinu umělců má kresba i popisnou úlohu: je to bezprostřední reakce na vizuální vjemy z našeho okolí.
Honzík Lací – lineární kresba
PROČ SE UČIT KRESLIT
Schopnost kreslit je často považována za zvláštní dar. Je pravda, že existují lidé, kterým kreslení, jak se zdá, nečiní vůbec žádnou námahu. Kreslení podobně jako psaní je dovednost, které je možno se naučit; máme-li motivaci, můžeme se naučit i dokonalé kresbě. V minulosti se žáci učili kreslit zvláštními metodami, především napodobováním už hotových kreseb, ale tento způsob ignoroval především ten nejdůležitější fakt, a to že naučit se kreslit je především naučit se správně vidět.
I když je technická zručnost velmi důležitá, není prvním krokem při výuce kresby, stejně jako nesmyslná technická drezura bez užitku. Můžete vytvořit nádherné rovné linie při šrafování, ale stále budete cítit, že chybujete v základních problémech kresby, a to nakreslit motiv tak, abyste byli sami naprosto spokojeni. Takovéto chyby jsou vždycky přímým důsledkem špatného pozorování, nikdy ne špatně zvolené techniky.
Honzík Lací – Perokresba (Jindřichův Hradec, Lady Gaga, Písmeno A)
Zní to velmi jednoduše, když se řekne, že když se chcete naučit kreslit, musíte se naučit dívat se správně na věci. Ale zase tak jednoduché to není, protože se musíte učit vnímat motiv zcela určitým způsobem, s určitým cílem, umět ho analyzovat. Může být až překvapivě těžké získat dovednost vidět motiv vždycky a v kteroukoli dobu pozornýma očima a vzdát se všech předsudků. V našem mozku je shromážděno mnoho informací, které nám nemohou při kreslení vůbec pomoci, naopak nás odvádějí od správného vnímání – a my máme tendence kreslit spíš to, co známe z našich zážitků, než to, co opravdu vidíme vlastníma očima.
Klasickým příkladem je relativní velikost předmětů, jejíž správné určení může být velice těžké, zejména pokud kreslíte důvěrně známé předměty. Pokud položíte na stůl jeden větší předmět a naproti němu jeden menší, je docela pravděpodobné, že ten větší nakreslíte příliš velký, protože je ve vašich představách velký. Ale ve skutečnosti se díky zákonům perspektivy spíše scvrkne, takže je menší než předmět, který je vám blíž. Jedinou možností je brát kresbu známých předmětů, například jablek na míse nebo stromů, ale i portrétů naprosto bez předsudků, které by vás sváděly dívat se na ně, jako byste je nikdy předtím neviděli. Jedině tak budete schopni námět dokonale změřit a přesně nakreslit.
Honzík Lací – kresba štětcem (Rabenštejnská věž)
RŮZNÉ ZPŮSOBY KRESBY
Kresba může mít hodně významů: může to být jen několik linek vizuálního záznamu ve skicáku, aby připomněly výtvarníkovi nejdůležitější prvky motivu; může to být první stupeň v malbě, který je později překryt dalšími vrstvami barev, a jeho existence přestává mít tedy význam; může jít o dokončené a plnohodnotné umělecké dílo se všemi zákonitostmi rozvržení kompozice a vlastního provedení, jak to známe například z malby. Jaký druh kresby si vyberete, závisí na tom, jakému účelu má kresba sloužit, proč právě kreslíte. Můžete kreslit jednoduše proto, že vám to působí potěšení, a v tom případě se tedy jen zdokonalujete v kreslířské zručnosti, učíte se kreslířské abecedě a kresba se stává druhem vaší seberealizace. Nebo můžete mít v úmyslu stát se ilustrátorem či jen chcete vyzkoušet své pozorovací schopnosti, protože vás baví kreslit a malovat.
Honzík Lací – kresba tužkou (Adele)
Pokud jste zjistili, že kresba je velmi důležitým základem pro malířské umění, vytkněte si jako hlavní cíl přesnost a je naprosto nepodstatné, jaký kreslířský prostředek použijete. Ale pro ty, kteří mají kresbu jako zábavu, může být výsledek experimentování s různými prostředky příjemnou odměnou. Dnes máme k dispozici mnohem více výtvarných materiálů než kdykoli předtím, od tradiční grafitové tužky až k široké paletě barevných a všestranných pastelů, pastelek, tuší a fixů. Slovo kresba už nevyvolává jen představu střízlivých šedivých linií tužkou na bílém papíru – dnes lze vytvořit i velmi vzrušující efekty.
Honzík Lací – kolorovaná perokresba (Paříž)