Článek: Děda

Bylo tomu někdy v létě, kdy jsem ve svém sloupku o strachu psal, že vám sepíšu článek o svém dědečkovi, o tom jakým byl člověkem, jak ovlivnil můj život a jak jsem (ne)snesl, jeho smrt. Nemám moc rád Halloween. Jsem zastáncem našich Českých zvyklostí. Jelikož se blíží dušičky, tak se má mysl ubírá směrem k těm, kteří nás opustili. Myslím, že bychom si občas měli vzpomenout. Já na svého dědečka myslím skoro denně. Při vzpomínkách, když řeknu něco, co říkával děda, při situacích, jako by se opakovali a chtěli mi tak dát najevo, že děda je stále se mnou. A i když v mém případě myslím na dědečka stále, tak právě teď je o to víc příležitostnější chvíle vzpomenout si a sepsat tento článek, ač to bude těžké. Jako dloubání v nikdy se nezahojené ráně.

Vím, že každý máme ve svých životech někoho, kdo je nám vzorem, někdo koho milujeme a je pro nás tím nejlepším. Někdo má nejskvělejší rodiče, někdo nejskvělejší prarodiče a věřím, že ve vašich očích je ten váš dědeček nejlepší. Nechci vám říkat, že můj dědeček byl ten nejlepší. Setkávám se ale s lidmi, kteří také ztratili, toho nejlepšího ve svém životě. S jejich ztrátou jako by přestali žít, jako by pro ně už nikdo jiný neexistoval, přestali žít svým vlastním životem a zasekli se v nekonečném kruhu svých bolestí. Málem se mi to stalo taky. Dlouho mi trvalo, než jsem se od toho odprostil. Proto bych chtěl napsat o tom, jak jsem se ze svých bolestí vymotal. Snad to třeba přiměje někoho k zamyšlení nad těmi svými bolestmi a pomůže to…

Nuže, pokusím se vám svého dědečka tedy popsat. Já vždy říkám, že pokud by každý člověk byl alespoň z poloviny jako můj byl můj dědeček, byl by svět to nejkrásnější místo. Když se vrátím do dětství, tak si na dědečka vzpomenu, jak nám jako dědem vždycky pletl na velikonoce pomlázky, nebo nám ze dřeva vyřezával meče, se kterýma jsme bojovali. Nebylo snad nic, co by nedokázal. V létě rád sedám u babičky v altánku, který děda sám postavil a vychutnávám si tam kávu. Byl hodně pracovitý. Taky miloval křížovky u kterých vždy pravidelně večer co večer usínal s brýlemi na nose. Rád sledoval Českou televizi, kde horlivě komentoval zprávy. Vždy jsem nepochopil, jak to, že má takový přehled. Vždycky v neděli v poledne sledoval Otázky Václava Moravce. To byla jeho hodinka a pak přišla vždycky naše hodinka s babičkou, kdy začali dávat nedělní pohádku, u které děda většinou podřimoval. Vždy po obědě jsme si udělali všichni kafíčko a společně ho popíjeli. V létě v altánku, v zimě v kuchyni. Miloval sport. Snad každý. Ovšem nejraději v zimě sledoval Biatlon. Čas od času chodil do hospody na pár piv. To bylo ovšem málo kdy. Většinou, když měli s myslivci hon. Děda byl vášnivý myslivec a miloval les. Od patnácti jsme povinně chodili na každý myslivecký bál, který se ve vsi konal. Děda vždycky seděl u vstupu a prodával vstupenky. Taky miloval dechovku. Dechovka hrála pořád. V létě si vždycky pustil rádio v kolničce na plný pecky, aby ho slyšel i na zahradě, kde sekal trávu na seno. Jeho nejoblíbenější písničkou byl Švihák Lázeňský. Jednou mu ji hráli na Budějovickym Rozhlasu. Pamatuji si, že plakal dojetím. Asi nejsilnější vzpomínka pro mě je ta, když se naši rozváděli. U nás doma to byla celkem Itálie. Jednoho dne za námi přijel děda na návštěvu. Tenkrát jsme bydleli v Budějovicích. Nebudu popisovat naši tehdejší situaci, ale děda si nás se ségrou odvezl domů, kde jsme vyrostli. Když jsme dorazili k babičce, tak nás objali. My jsme se ségrou rozesmáli štěstím a děda řekl: Koukni, jak jsou šťastní babičko, jsou to naše děti. S odstupem času se z toho pro mě stal jeden z nejsilnějších zážitků. Dědeček byl pro mě vzorem a otcem. Ve všech směrech. Mohl bych toho o svém dědečkovi napsat mnoho. Myslím, že pro vaši představu toho, co pro mě znamenal, to ovšem stačí.

Nyní začnu o dědečkově zdravotní stránce, která už více jak patnáct let nebyla dobrá. Asi vám nenapíšu přesné údaje, neboť si vše nepamatuji přesně. Ovšem tehdy před nějakými patnáct lety vzali doktoři dědovi jednu ledvinu, která mu špatně pracovala. Navíc se u něj dost rozmohla cukrovka, prodělal spoustu infarktů a podstoupil spoustu katertizací (roztahování tepny, kvůli proudění krve). Také už tehdy dědovi poprvé našli nádor. To jsem se ovšem dozvěděl až před dvěma roky. Více o tom nevím, ale myslím že vím, proč nám to ani babička a ani děda tenkrát neřekli. Jak děda, tak babička milují svou rodinu nade vše a nikdy nám nikomu nechtěli být na obtíž, nebo nám přidělávat starosti. Je to trochu klišé, neboť my celá rodina starosti babičce a dědovi vždycky přidělávali.

Rád bych ale napsal o posledním roku a půl dědečkova života. Nádor se mu totiž dostal do kosti, kterou mu deformoval a „rozežíral“. Dostal se mu do kyčle. Dlouho děda chodil po doktorech, kteří pouze dědu vždy odbyli injekcemi proti bolesti. Dokonce mu řekli, že má málo pohybu. U mého dědy, který se nikdy nezastavil a vždy lítal kolem celého pozemku o který se staral, je to celkem paradox. Bolesti se stále zhoršovali a děda byl odvezen do nemocnice, kde přišli na to, že nádor je v kosti a je pozdě a není to operovatelné. Po propuštění z nemocnice byl děda upoután na lůžko a na vozík. Vždycky jsem dědovi viděl na očích, že se cítí trapně. Trapně že není soběstačný a je odkázaný na pomoc ostatních. Hlavně na pomoc babičky. Ve dne i v noci, kdy děda většinou kvůli silným bolestem nespal. Nedovedu si představit, jak moc to musel být ubíjející. Zajímavé vždy bylo, že si i tak děda dokázal udržet smysl pro humor. Vždy říkával: ,Každej má něco, jen já mám snad všechno,. A smál se.

Jednou jsem udělal to, že jsem babičce zaplatil divadlo v Praze, aby si alespoň na chvilku odpočinula a domluvil se s tetou, u které babička přespala. V práci jsem si vzal volno a staral se o dědu. Pamatuji si, jako by to bylo včera, když jsem pro dědu vařil oběd a v televizi mu pouštěl polední zprávy. Odpoledne jsem nám uvařil kafe a sledovali jsme společně pohádku a povídali si. Tehdy přišel další velmi silný okamžik, který budu mít paměti na celý život. Děda potřeboval na záchod. (Pro představu…většinou když se staráte o nemohoucího člověka, tak máte záchod k dispozici jako takovou židličku s nočníkem.) Tehdy mi děda řekl, že to ale vydrží klidně celý víkend, protože se cítí trapně a je mu blbý, abych to potom umýval. Já k němu přišel, dal mu pusu a řekl, že nám tolikrát v životě pomohhli a tolikrát jsme mu byli na obtíž mi, že tohle je to nejmenší, co pro něj mohu udělat. Pak jsem odešel a nechal dědu v klidu. Vím že plakal a plakal jsem i já. Víte, abych pravdu řekl, tak když někoho milujete, tak je vám jedno, co pro něj musíte udělat, nebo co musíte obětovat. A i když tehdy dědu sužovali bolesti a stud, tak pro mě to bylo krásné. Konečně jsem mohl totiž udělat něco já pro něj, neboť vždy pomoc odmítal.

V naší rodině jsme vždy bojovali s depresema. Ty se nejen u mě zhoršili. Já jsem jim nikdy vážně nepropadal. Nebo alespoň ne tak vážně, abych si myslel, že je musim nějakým způsobem řešit. Kdo vlastně nemá v dnešní době deprese. Každopádně se dědečkovo nemocí zhoršili. Nejhorší na tomhle všem bylo čekání. Čekání na každou další diagnózu doktorů. A strach. Strach z každého telefonu. Od babičky, ségry, mamky. Kohokoliv z rodiny. Věděl jsem, že zdravotní stav dědy se zhoršoval a věděl jsem, že telefon přijde. A přišel. Jednou mi volala mamka. Uplakaná, že dědu odvezli do nemocnice. Že je to špatný, ať okamžitě přijedu. Asi hodinu na to jsem sedl do autobusu a vydal se na cestu. Hned ten den jsem vyrazil do nemocnice se svojí sestrou. Děda tehdy vypadal skoro k nepoznání. Ten den byl stále ještě komunikativní . Druhý den jsme do nemocnice vyrazili znovu. Jeho stav se přes noc hodně zhoršil. Ten den jsme volali i tetě z Prahy, aby okamžitě přijela s celou rodinou. Nevím, proč, ale tak nějak jsme cítili, že se s námi chtěl děda už rozloučit. Řekli jsme mu, že přijede druhý den Miluška a on řekl, že na ní počká. Poslední den, když jsme byli za dědou, celá rodina, tak se na nás všechny usmál. Dal nám pusu a podal nám všem ruku a rozločil se s námi. Když jsem vyšel z nemocničního pokoje, tak jsem věděl, že jsem dědu viděl naposledy. Ještě ten večer jsem se vracel s tetou zpět do Prahy. Než jsem dorazil domů, Tak děda zemřel.

Víte, třeba teď u sepisování tohoto článku pláču a stále nedokážu popsat tu bolest, kterou si nejspíš ponesu sebou navždy. Na druhou stranu vím, že je děda bez bolestí a nic ho netrápí. Ale říkám si, že život není sakra fér. A vím, že nikdy nebudu věřící, protože, kdyby bůh existoval, tak nás nepřipraví o tak skvělého člověka, jako byl můj děda v tak brzkém věku. Trvalo hodně dlouho, než jsem se přestal v noci budit a dlouho trvalo, než jsem byl schopný vysadit antidepresiva. Nejhorší zážitek je ovšem pohřeb. Kdy jsem se já, mamka i babička zhroutili. Víte v takových chvílích si myslím, že člověku není nijak pomoci. Pokud si zažijete takovou bolest a ztrátu milovaného člověka, tak to bolí. Hodně to bolí. Bolí to neskutečně moc a bez přestávek a každý se s tím musí vyrovnat po svém. Nesmí tomu člověk ale propadnout tak, že pro něj takovou událostí skončí celý svět. Taky jsem si říkal, že nevím, jak dokážu bez dědečka žít. A to co jsem si uvědomil je to, že část dědy je ve mě samém. Vždy když přijedu k babičce, tak vidím věci, které děda po sobě zanechal. Třeba altánek, kde pijeme kafe, který děda postavil, cokoliv. Vždy když udělám něco jako děda, nebo řeknu něco jako děda, tak si říkám, že ho mám v sobě. Že ve mě samém zanechal svůj „odkaz“. Občas, když se tohle stane, tak se rozpláču, ale zároveň se usmívám a říkám si že je to krásné.

Sdílej

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti. Informace o vašem používání našich stránek také sdílíme s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

I. Vymezení pojmů

  1. Obchodem“ se pro účely těchto obchodních a reklamačních podmínek rozumí internetový obchod na internetové adrese www.honziklaci.cz

  2. Prodejcem“ se rozumí provozovatel obchodu, jménem, příjmením, názvem spol., IČ a sídlem společnosti
  3. Zbožím“ se rozumí věci a produkty nabízené Prodejcem k prodeji v Obchodu.
  4. Zákazníkem“ se rozumí uživatel Obchodu, jenž má zájem o koupi konkrétního Zboží.
  5. Spotřebitelem“, se rozumí každý člověk, který s Prodejcem uzavírá obchod prostřednictvím Obchodu mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání. Na takového Spotřebitele se vztahují ujednání, u nichž je tak výslovně uvedeno.
  6. Objednávkou“ se rozumí vyplněný objednávkový formulář určený pro konkrétní Zboží v rámci objednávkového elektronického systému Obchodu.
  7. Zkratkou „OZ“ se rozumí zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění.

II. Nákup Zboží

  1. Zákazník je oprávněn objednat prostřednictvím Obchodu a jeho elektronického objednávkového systému konkrétní Zboží, o jehož koupi má zájem. Vyplněním registračního formuláře Obchodu, registrací v Obchodu, vyplněním kteréhokoli objednávkového formuláře v rámci Obchodu a odesláním kterékoli Objednávky v rámci Obchodu projevuje vždy Zákazník zároveň souhlas s těmito obchodními a reklamačními podmínkami určenými pro nákup zboží v Obchodu a také se zpracováním jeho osobních údajů uvedených v Objednávce (viz. čl. XII - Ochrana osobních údajů).

  2. Samotné uveřejnění a nabízení Zboží Prodejcem v Obchodu není ještě návrhem na uzavření kupní smlouvy ohledně daného Zboží ze strany Prodejce, ale pouze informačním zveřejněním dodavatelských možností Prodejce. Pro prezentaci Zboží prostřednictvím Obchodu a též pro prezentaci možnosti jeho objednání a koupě se tedy nepoužije §1732 odst. 2 OZ, přičemž taková prezentace Zboží v Obchodu tak není právně účinným návrhem Prodejce na uzavření smlouvy k takovému Zboží.
  3. Za návrh na uzavření kupní smlouvy ze strany Zákazníka prostřednictvím Obchodu ohledně konkrétního Zboží je považováno vždy teprve doručení Objednávky Zákazníka na koupi daného Zboží Prodejci.
  4. Odesláním Objednávky projevuje vždy Zákazník zároveň souhlas s těmito obchodními a reklamačními podmínkami a závazně si objednává Zboží uvedené v Objednávce.
  5. Prodejce potvrdí Zákazníkovi doručení Objednávky bez zbytečného odkladu.
  6. Potvrzení o doručení Objednávky Prodejcem se považuje za přijetí návrhu na uzavření kupní smlouvy Prodejcem se Zákazníkem ohledně konkrétního zboží uvedeného v Objednávce a teprve okamžikem takového potvrzení Objednávky tedy dochází mezi Zákazníkem a Prodejcem k uzavření kupní smlouvy ke konkrétnímu objednanému Zboží.
  7. Obsah kterékoli kupní smlouvy dle odst. 6 je pak vždy dán obsahem přijatého návrhu (objednávky) Zákazníka, tedy jak předmět koupě, tak i jeho cena, způsob dodání a další podmínky sjednané v rámci takto přijatého návrhu, přičemž ostatní smluvní náležitosti takové kupní smlouvy jsou definovány těmito obchodními a reklamačními podmínkami.
  8. Pokud si Zákazník v rámci objednávky vybral dodání zboží jeho odesláním na adresu určenou Zákazníkem, odešle Prodejce toto Zboží na takovou adresu poté, co bude dané Zboží připraveno u Prodejce k expedici.

III. Realizace Objednávky

  1. K provedení řádné Objednávky je Zákazník povinen vyplnit veškeré povinné údaje v objednávkovém elektronickém systému Obchodu.

  2. Doručená Objednávka Zákazníka se považuje za nepřijatou a odmítnutou ze strany Prodejce zejména tehdy, jestliže Prodejce vyrozumí Zákazníka, že (i) Objednávku nepřijímá či odmítá, (ii) objednané Zboží není možno dodat, anebo v případě, že Prodejce nepotvrdí Zákazníkovi přijetí Objednávky dle čl. II bodu 6 nejpozději do 20 pracovních dnů od jejího odeslání Zákazníkem.
  3. Pokud je objednané Zboží možno dodat, avšak v mezidobí došlo ke změně podmínek dodávky daného Zboží (Zboží je možno dodat v jiné ceně, kvalitě, či provedení), je Prodejce oprávněn vyrozumět o této skutečnosti Zákazníka s žádostí o vyjádření, zda má zákazník zájem o Zboží za takto změněných podmínek, a zároveň s poskytnutím lhůty pro takové vyjádření.
  4. Jestliže se Zákazník vyjádří Prodejci dle odst. 3 ve lhůtě určené Prodejcem, že má zájem o Zboží i za změněných podmínek, považuje se takové vyrozumění za novou Objednávku a dále se postupuje jako u nové Objednávky.
  5. Jestliže se Zákazník nevyjádří dle odst. 3 ve lhůtě určené Prodejcem, že má zájem o Zboží i za změněných podmínek, považuje se marné uplynutí takové lhůty za zrušení Objednávky Zákazníkem.
  6. Objednávka učiněná Zákazníkem je pro Zákazníka závazná.

IV. Informace Zákazníka

  1. S ohledem na povinnost Prodejce dle OZ poskytuje Prodejce těmito obchodními a reklamačními podmínkami Zákazníkovi informace, jež jsou nezbytné k uzavření smlouvy a náležité informovanosti Zákazníka o realizaci konkrétního obchodu.

  2. Identifikační údaje Prodejce jsou uvedeny v čl. I odst. 2 těchto obchodních a reklamačních podmínek.
  3. Název, hlavní charakteristika Zboží a jeho cena je vždy uvedena ve specifikaci Zboží v příslušné sekci Obchodu, přičemž tím, že Zákazník ohledně takového Zboží učiní Objednávku, dává najevo, že se již v předstihu s popisem daného Zboží i jeho cenou seznámil.
  4. Cena Zboží v rámci Obchodu je vždy uvedena bez daní a bez dalších poplatků, není-li uvedeno jinak.
  5. Zákazník je povinen uhradit kupní cenu s daní příslušnou k danému Zboží či smlouvě.
  6. V rámci Objednávky a před jejím odesláním bude vždy zároveň Zákazníkovi zobrazena a uvedena i cena po připočtení příslušných daní (DPH) a po připočtení dalších poplatků a nákladů (např. poplatek za ekologickou likvidaci dle zák. č. 185/2001 Sb., o odpadech, v platném znění, a náklady za dodání a dopravu).
  7. Prodejce neúčtuje Zákazníkům žádné náklady vznikající použitím komunikačních prostředků na dálku, a takové náklady na své straně tedy nese Zákazník sám.
  8. Vyplněním a odesláním Objednávky v rámci objednávkového elektronického systému Obchodu Zákazník na dobu neurčitou souhlasí, že mohou být Prodejcem Zákazníkovi na adresu jeho uvedeného bydliště či sídla zasílána reklamní sdělení Prodejce a dále, že mu na jeho vyplněnou emailovou adresu mohou být zasílána obchodní sdělení Prodejce. Tento souhlas je Zákazník oprávněn kdykoli odvolat.
  9. Nabídka Zboží Obchodu je platná vždy po dobu určenou u každého konkrétního Zboží v rámci specifikace Zboží v příslušné sekci Obchodu, přičemž pokud doba platnosti nabídky není uvedena, má se za to, že nabídka zboží platí do odvolání či do vyčerpání zásob.
  10. Každá uzavřená kupní smlouva v rámci obchodu je dále Prodejcem archivována v rámci jeho obchodní a účetní evidence a na vyžádání Zákazníka může být tomuto následně zpřístupněna po uhrazení manipulačních nákladů na takové zpřístupnění.
  11. Kroky vedoucí k uzavření kupní smlouvy v rámci Obchodu jsou obecně popsány těmito obchodními a reklamačními podmínkami.
  12. Kupní smlouva může být uzavřena v českém nebo i slovenském jazyce.
  13. V rámci objednávání kteréhokoli Zboží je Zákazník oprávněn do konečného odeslání Objednávky měnit obsah Objednávky či opravovat chyby učiněné v Objednávce.

V. Dodání Zboží

  1. Způsob dodání Zboží zvolí zákazník vždy v rámci vyplnění Objednávky, kde je specifikována i cena a forma dodání.

  2. Nevyzvedne-li si Zákazník Zboží zasílané dobírkou ve lhůtě jejího uložení na poště při dodání prostřednictvím České pošty, a.s. nebo nepřevezme-li Zákazník doručované Zboží od zasilatele v případě dodání Zboží prostřednictvím jiného dopravce, a Zboží bude vráceno Prodejci, uskladní Prodejce Zboží ve svém skladu do doby, než si jej Zákazník vyzvedne nebo než Prodejce dle odst. 4 využije své právo odstoupit od smlouvy.
  3. Zákazník je povinen za uskladnění dle odst. 2 uhradit Prodejci skladné ve výši 100,-Kč za každý i započatý týden takového uskladnění.
  4. Jestliže Zboží bude vráceno Prodejci dle odst. 2, je Prodejce zároveň oprávněn od kupní smlouvy odstoupit, kdy takovým odstoupením není dotčen nárok Prodejce na vynaložené náklady s odesláním Zboží ani nárok na dosud vzniklé skladné dle bodu 3.

VI. Platební podmínky

  1. Platební podmínky zvolí zákazník vždy v rámci vyplnění Objednávky, kde je specifikována i cena a forma platby.

VII. Odstoupení od smlouvy a vrácení zboží

(ustanovení tohoto článku se vztahují pouze na Spotřebitele)

  1. Spotřebitel má právo od smlouvy uzavřené prostřednictvím Obchodu odstoupit bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce do 14 dnů ode dne, kdy Spotřebitel nebo jím určená třetí osoba (jiná než dopravce) převezme Zboží.

  2. Pro účely uplatnění práva na odstoupení od smlouvy musí Spotřebitel o svém odstoupení od kupní smlouvy informovat Prodejce na jeho adresu uvedenou v čl. I odst. 2 formou jednostranného právního jednání (například dopisem zaslaným prostřednictvím provozovatele poštovních služeb, faxem nebo e-mailem). Spotřebitel může použít níže v čl. XIV uvedený vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy, není to však jeho povinností.
  3. Aby byla dodržena lhůta pro odstoupení od kupní smlouvy, postačuje odeslat odstoupení od smlouvy před uplynutím příslušné lhůty.
  4. Zboží, které Spotřebitel obdržel a ohledně něhož odstoupil od smlouvy dle odst. 1 bez zbytečného odkladu, nejpozději do 14 dnů ode dne, kdy došlo k odstoupení od této smlouvy, je Spotřebitel povinen zaslat zpět na adresu prodejce před uplynutím 14 dnů.
  5. Pokud Spotřebitel odstoupí od této smlouvy, vrátí Prodejce Spotřebiteli bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 14 dnů ode dne obdržení vráceného Zboží nebo poté, co Spotřebitel prokáže, že Zboží odeslal zpět, podle toho, co nastane dříve, všechny platby, které Prodejce od Spotřebitele obdržel, včetně nákladů na dodání (kromě dodatečných nákladů vzniklých v důsledku Spotřebitelem zvoleného způsobu dodání, který je jiný než nejlevnější způsob standardního dodání nabízený Prodejcem). Pro vrácení plateb použije Prodejce stejný platební prostředek, který Spotřebitel použil pro provedení počáteční transakce, pokud Spotřebitel výslovně neurčil jinak. V žádném případě tím Spotřebiteli nevzniknou další náklady.
  6. Spotřebitel bere na vědomí, že v případě odstoupení od smlouvy dle odst. 1 odpovídá pouze za snížení hodnoty Zboží v důsledku nakládání s tímto Zbožím jiným způsobem, než který je nutný k obeznámení se s povahou a vlastnostmi Zboží, včetně jeho funkčnosti.
  7. Spotřebitel bere na vědomí, že v případě odstoupení od smlouvy dle odst. 1 ponese přímé náklady spojené s vrácením Zboží.
  8. Spotřebitel nemá právo odstoupit dle tohoto článku od kupní smlouvy na Zboží, které již bylo Spotřebiteli dodáno, avšak bylo dříve Prodejcem před jeho dodáním na základě požadavku či Objednávky Spotřebitele jakkoli upraveno podle přání Spotřebitele nebo pro Spotřebitele (především na jeho míru).
  9. Ustanovení čl. VII se nevztahují na Zákazníka, který není Spotřebitelem.

VIII. Reklamace Zboží

  1. Spotřebitel je oprávněn reklamovat vady, jež se na Zboží vyskytly v době 24 měsíců po převzetí Zboží. Ustanovení předchozí věty neplatí a nevztahuje se na Zákazníka, který není Spotřebitelem, přičemž takový Zákazník je oprávněn Zboží reklamovat dle příslušných právních předpisů.

  2. Práva z vad se nevztahují především na vady, které:
    1. byly reklamovány po uplynutí doby dle odst. 1,
    2. mají původ v užívání Zboží v rozporu s pokyny pro jeho užívání nebo v rozporu s jeho účelem nebo obvyklým a předpokládaným způsobem užití,
    3. jsou zapříčiněny nedovolenými nebo neodbornými zásahy do Zboží,
    4. byly způsobeny vyšší mocí nebo jinou vnější okolnosti nemající původ v povaze Zboží.
  3. Při uplatnění práv z vad je Zákazník povinen přeložit reklamované Zboží a kopii dokladu o koupi (faktury).
  4. V případě koupě Zboží osobním odběrem u Prodejce obdrží Zákazník fakturu současně se zakoupeným Zbožím.
  5. Lhůty k uplatnění práva z vad začínají běžet od převzetí Zboží Zákazníkem.
  6. V případě doručení zboží dobírkou je Zákazník povinen při převzetí si vždy zásilku prohlédnout a při zřejmých a na povrchu obalu zásilky znatelných poškození, popř. zjevné a uvnitř poznatelné částečné ztráty zásilky tato poškození a ztráty reklamovat u doručující služby i Prodejce. Další manipulace s poškozenou zásilkou musí být provedena pouze v souladu s pokyny Prodejce.
  7. Není-li poškození nebo částečná ztráta obsahu zásilky při jejím předání a převzetí příjemcem zjevná, je Zákazník povinen oznámit Prodejci vznik škody bez zbytečného odkladu, poté co ji zjistil, nejpozději však do 2 pracovních dnu ode dne doručení zásilky.

 

IX. Nároky z vad

  1. Spotřebitel má práva z vadného plnění dle §2165 a násl. OZ, přičemž Prodejce též odpovídá za jakost Zboží při převzetí dle §2161 OZ. Předchozí věta se však nevztahuje na Zákazníka, který není Spotřebitelem, přičemž takový Zákazník je oprávněn Zboží reklamovat dle příslušných právních předpisů.

  2. Práva z vadného plnění je Zákazník uplatnit především dle §2169 OZ. Předchozí věta se však nevztahuje na Zákazníka, který není Spotřebitelem, přičemž takový Zákazník je oprávněn Zboží reklamovat dle příslušných právních předpisů.

 

X. Posouzení reklamace

  1. Reklamované Zboží spolu s kopií nákupního dokladu (faktury) zašle Zákazník zpět na adresu Prodejce.

  2. V reklamaci je Zákazník povinen uvést i podrobný popis reklamované vady Zboží.
  3. K reklamaci nesplňující podmínky dle bodu 1 a 2 nebude Prodejcem přihlíženo.
  4. Dopravu reklamovaného Zboží hradí Zákazník.
  5. Reklamované Zboží nelze Prodejci zaslat na dobírku, k takové reklamaci nebude Prodejcem přihlíženo.
  6. Po obdržení reklamovaného Zboží spolu s kopií faktury posoudí Prodejce reklamované Zboží s ohledem na vady namítané Zákazníkem.

 

XI. Vrácení Zboží

(článek XI. se nevztahuje na vrácení Zboží dle čl. VII)

  1. V případech, na které se nevztahují ustanovení dle čl. VII, je Zákazník je povinen vrátit Prodejci Zboží tehdy, jestliže dojde k zániku kupní smlouvy mezi Prodejcem a Zákazníkem ke konkrétnímu Zboží, zejména pak v případě účinného odstoupení některého účastníka od kupní smlouvy.

  2. Jestliže tak z jakéhokoli jiného důvodu než dle čl. VII vznikne Zákazníkovi povinnost k vrácení Zboží Prodejci, je Zákazník povinen vrátit Prodejci Zboží nejpozději do 20 dnů od vzniku takové povinnosti.
  3. V případě, že Zákazník převzal od Prodejce Zboží osobní odběrem, je Zákazník povinen Zboží vrátit a předat Prodejci ve lhůtě dle odst. 2 v prodejním místě Prodejce, kde si dříve Zboží převzal.
  4. V případě, že zákazník převzal od Prodejce Zboží dobírkou, je Zákazník povinen Zboží vrátit Prodejci tak, že Zboží zašle ve lhůtě dle odst. 2 na adresu Prodejce, ze které mu bylo Zboží odesláno, nebo jej v dané lhůtě na uvedené adrese předá Prodejci.
  5. Zákazník je povinen předat Prodejci Zboží nepoškozené, čisté a se všemi součástmi a příslušenstvím, jenž byly součástí koupě.
  6. V případě porušení povinnosti dle odst. 5 je Prodejce oprávněn vyúčtovat Zákazníkovi:
    1. částku odpovídající snížení hodnoty Zboží, které vzniklo v důsledku nakládání Zákazníka se Zbožím,
    2. přímé náklady na opravu Zboží ve skutečné výši takových nákladů,
    3. přímé náklady na čištění Zboží,
    4. cenu chybějících součástí nebo příslušenství.
  7. Zákazník je povinen uhradit vyúčtované částky dle odst. 6 do 5 dnů od oznámení takového vyúčtování Zákazníkovi.
  8. Ocitne-li se Zákazník v prodlení s vrácením Zboží, je Prodejce oprávněn vyúčtovat Zákazníkovi smluvní pokutu ve výši 0,1% z kupní ceny Zboží (včetně DPH), o jehož vrácení se jedná, která byla fakturována Zákazníkovi při koupi Zboží, a to za každý i započatý den takového prodlení. Nárok Prodávajícího na náhradu škody v plné výši není uhrazením smluvní pokuty nikterak dotčen. Zákazník je povinen uhradit vyúčtovanou smluvní pokutu do 5 dnů od oznámení jejího vyúčtování.
  9. Prodejce vrátí Zákazníkovi kupní cenu Zboží uhrazenou dříve Zákazníkem (po případném započtení částek náhrady škody a částek dle odst. 6) teprve poté, co Prodejci bude ze strany Zákazníka vráceno Zboží, ohledně něhož Zákazník takto odstoupil od smlouvy.
  10. Ustanovení tohoto článku XI. se nevztahuje na případy, kdy dojde k zániku smlouvy odstoupením Spotřebitele dle čl. VII.

XII. Ochrana osobních údajů

  1. V případě, kdy Zákazník v rámci Obchodu, zejména při vyplňování a zasílání Objednávky prostřednictvím objednávkového elektronického systému Obchodu, bude žádán o poskytnutí osobních údajů uvedených v tom kterém formuláři či Objednávce, bere Zákazník na vědomí, že není povinen takové údaje poskytnout a jejich poskytnutí je tedy zcela dobrovolné.

  2. V případě neposkytnutí žádaných osobních údajů Zákazníkem však není Prodejce povinen přijmout Objednávku, přičemž s ohledem na objednávkový elektronický systém Obchodu může být další pokračování neúplně vyplněné Objednávky automaticky zastaveno či ukončeno.
  3. V případě, že se Zákazník dobrovolně rozhodne poskytnout své osobní údaje Prodejci, bere Zákazník na vědomí, že dobrovolně poskytuje své osobní údaje v rozsahu uvedeném v konkrétním formuláři či Objednávce Prodejci.
  4. Nakládání s osobními údaji ze strany Prodejce se řídí pravidly GDPR, s nimiž se zákazník řádně seznámil před odsouhlasením těchto Obchodních a reklamačních podmínek.

XIII. Závěrečná ustanovení

  1. Vyplnění registračního formuláře Obchodu, registrací v Obchodu, vyplněním kteréhokoli objednávkového formuláře v rámci Obchodu a odesláním kterékoli Objednávky v rámci Obchodu nebo při navázání jiné obdobné elektronické komunikace na dálku s Prodejcem prostřednictvím Obchodu, se vždy zároveň považuje za potvrzení souhlasu s těmito obchodními a reklamačními podmínkami.

  2. Uzavřená kupní smlouva stejně jako veškeré vztahy vzniklé mezi Zákazníkem a Prodejcem při objednávání či prodeji Zboží prostřednictvím Obchodu se řídí českým právem s vyloučením kolizních norem českého práva.
  3. Je-li v těchto obchodních a reklamačních podmínkách užíváno označení Zákazník a není výslovně uvedeno, že se konkrétní ustanovení týká pouze Spotřebitele, vztahuje se vždy takové ustanovení v plném rozsahu i na Zákazníka, který není Spotřebitelem.
  4. Dojde-li v souvislosti s koupí Zboží prostřednictvím Obchodu ke sporu mezi prodejcem a spotřebitelem, má spotřebitel právo na jeho mimosoudní řešení dle zák. č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v platném znění. Návrh na mimosoudní řešení sporu podle uvedeného zákona je spotřebitel oprávněn podat k České obchodní inspekci (internetová stránka: www.coi.cz).
  5. Zákazník potvrzuje a prohlašuje, že souhlas s těmito obchodními a reklamačními podmínkami učiněný zejména způsobem dle odst. 1, se mezi účastníky považuje za souhlas písemný (resp. postavený naroveň souhlasu písemnému) a veškerá ujednání obchodních a reklamačních podmínek za sjednaná písemně (resp. postavená naroveň sjednání písemnému). Tam kde tedy zákon výslovně vyžaduje pro taková ujednání písemnou formu, má se mezi účastníky za to, že tato byla řádně dodržena a provedena již odsouhlasením obchodních a reklamačních podmínek touto elektronickou formou.
  6. Zákazník dále výslovně prohlašuje a potvrzuje, že v dostatečném předstihu před učiněním Objednávky Zboží a též před uzavřením smlouvy ke Zboží byly Zákazníkovi ze strany Prodejce poskytnuty všechny informace, které jsou obsahem těchto obchodních a reklamačních podmínek, s těmito se předem plně seznámil, a že smlouva ke Zboží bude z jeho strany uzavírána poté, co byl již před jejím uzavřením v dostatečném předstihu seznámen s veškerými ujednáními, informacemi, prohlášeními a upozorněními uvedenými v těchto obchodních a reklamačních podmínkách, a tyto považuje za jasné a srozumitelné.
  7. Zákazník prohlašuje, že je plně seznámen s podmínkami těchto obchodních a reklamačních podmínek a proti jejich znění a obsahu nemá jakýchkoli výhrad.

 

XIV.

Vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy

(pouze pro účely odstoupení Spotřebitelem dle čl. VII)

 

Oznámení o odstoupení od smlouvy

  - Adresát: ............................................. - Oznamuji, že tímto odstupuji od smlouvy o nákupu zboží ...................................... - Datum obdržení ..................................... - Jméno a příjmení Spotřebitele ............................. - Adresa Spotřebitele ....................... - Podpis Spotřebitele ....................................... - Datum ..................................
Save settings
Cookies settings