Výtvarno: Kresba / Jednobarevné techniky – Linie a lavírování
Jiným způsobem, jak vytvořit stínované plochy při perokresbě je kombinace lineární kresby s technikou lavírování zředěnou tuší nebo černou akvarelovou barvou. Tento způsob se podobá malbě akvarelem, kde jsou ale lazury barevné, jinak je tato metoda stejná pouze s tím rozdílem, že je použito jediné barvy. Je to zajímavá a zábavná technika, která vám umožní pracovat mnohem volněji a rychleji než to dovoluje pero, protože nejste odkázáni při tvorbě stínů jen na linie. Jak Rembrandt, tak Nicolas Poussin dovedli spojení linie s lavírováním k úplné dokonalosti a vytvořili nádherné expresivní kresby. Jejich práce jsou spojeny s kresbou postavy, ale technika je vhodná i k jiným námětům, např. při kresbě krajiny, městské scenérie a květin.
PERA A PAPÍRY
Nejlepšího výsledku dosáhneme obměňováním charakteru linií, můžeme na jedné kresbě použít husí brko, bambusové a rákosové pero. Můžeme kreslit normálním perem nebo fixem, ale jejich stopa je příliš strnulá, neživá, protože zanechávají stále stejně silnou čáru. Zajímavých efektů dosáhneme pří kresbě bambusovým perem na mírně strukturovaném akvarelovém papíru, který je lepší než hladký kreslicí papír, protože jeho linie jsou trochu „polámané“.
Máte-li v úmyslu kresbu lavírovat, musíte si nejdříve napnout papír, jinak se vám při namočení začne kroutit a práce se znehodnotí. Namočte papír na pár minut do vody, pak ho opatrně vytáhněte a nechte stéct z jeho povrchu vodu. Položte ho na kreslicí desku a hnědou papírovou lepicí páskou ho přilepte po celém obvodu k desce a urovnejte ho zlehka vlhkou houbou. Pak ho nechte pozvolna zaschnout, nedávejte ho ke kamnům nebo na slunce. Pokud ho položíte ke kamnům nebo použijete fén na vlasy, uschne páska dříve než papír a ten se může odtrhnout.
METODY PRÁCE
Abyste vytvořili dobře vyváženou kresbu, snažte se spíše střídat práci lineární s lavírováním než pouze „vyplňovat“ hotovou lineární kresbu lazurou. Jednou z možností je používat vodou ředitelnou tuš pro pero a některé tahy dále rozmývat štětcem namočeným v čisté vodě, a tak linie změkčovat, a pak nanášet další lazury podle potřeby. Někteří výtvarníci dávají přednost tomu, aby čára zůstala křehká. Pak lze použít pro kreslení perem tuš vodou neředitelnou a k lavírování tuš ředitelnou. Standardní postup (tj. začít kresbou) můžete také obrátit a nejdříve nanést lazury, a tak vytvořit hlavní stínované plochy námětu, a pak použít pero k dokreslení detailů a definitivnímu dotvoření práce. Tento postup může být zvlášť vhodný při kresbě krajiny.