Výtvarno: Kresba / Jednobarevné techniky – uhel
Uhel je nádherně všestranný kreslicí prostředek, který je schopen svou stopou vyjádřit tlak ruky od té nejjemnější šedi až po sytě černou. Tenkými kousky přírodního uhlu můžeme vytvořit jak jemné efekty či křehké linie podobné stopě tužky, tak i opačný extrém, velký kousek uhlu přírodního nebo lisovaného položený na boční hranu dokáže nakreslit hluboké, sytě stínované plochy.
Běžný kreslicí papír z bloku má hladký povrch, na který uhel dobře nechytá, takže práci, kde je stínovaná plocha důležitější než linie, bychom měli kreslit raději na papír s drsnějším povrchem a občas ji zafixovat fixativem. Vhodný je například papír značky Ingres, akvarelový papír nebo papír recyklovaný. Na nich se prášek uhlu udrží mnohem lépe a umožní vám dosáhnout sytější plochu. Pro lineární kresbu nebo jemné a lehké efekty je obyčejný kreslicí papír vhodný.
ZPŮSOB GUMOVÁNÍ
Uhel se dá úplně vygumovat, ale je to poněkud pracnější a závisí to na tom, o jak ostrou a intenzivní kresbu šlo.
Většinou gumujeme nesprávně nakreslené linie, po nichž zůstane světle šedavá stopa, jakýsi „duch“, přes který nakreslíme linii novou. Tyto zbytky staré linie jsou z praktického hlediska také velmi důležité, a to je jeden z hlavních rysů kresby uhlem, protože je snadnější opravit nebo doplnit kresbu, jsou-li špatně nakreslené linie stále viditelné. Jednoduchost, s jakou můžeme uhel z papíru vymazat, dala vzniknout zajímavé technice, kterou lze označit jako ,,kresba gumou“.
Jde o opak běžné kresby, při které nejprve vytvoříme intenzivní tmavé plochy. Pracujeme tedy od tmavé ke světlu tak, že vytváříme světla měkkou plastickou gumou. Tato metoda se často používá při kresbě postavy – učitelé kresby ji ale nepovažují za nejsnazší způsob – ale mnohé náměty, které využívají silného kontrastu světla a stínu, je nejjednodušší provést právě takto.
Obvykle začneme tím, že celý papír pokreslíme uhlem, pak celou plochu setřeme, takže zůstane středně šedá, a přes ni pak kreslíme lineárně. Poté kresbu upravíme gumou, takže vznikne lehce stínovaný obraz, který je východiskem pro další práci – totiž k vytvoření světel pomocí gumy. Největší světla budou na tom místě, kde jsme původní střední tóny odstranili gumou, zatímco nejtmavší místa můžeme ještě prohloubit v případě nutnosti dalším vrstvením uhlu. Není to tak těžké, jak to na první pohled vypadá. Tímto způsobem můžete dosáhnout i docela detailních výsledků plastickou gumou, kterou vytvarujete do ostré špičky, a tak vytvořit i jemné negativní linie na velkých tmavých plochách.